Wie is Grace? - Reisverslag uit Perth, Australië van Mieke Rozeman - WaarBenJij.nu Wie is Grace? - Reisverslag uit Perth, Australië van Mieke Rozeman - WaarBenJij.nu

Wie is Grace?

Door: Mieke Rozeman

Blijf op de hoogte en volg Mieke

18 Januari 2015 | Australië, Perth

Na alle verhalen over mijn avonturen hier besef ik me dat er tot nu toe bijzonder weinig te lezen valt over de primaire reden dat ik hier ben: Grace. Ik ga hier even de tijd nemen om wat meer over haar te vertellen om haar voor jullie ook wat meer persoonlijkheid te geven. Grace is afgelopen September 3 jaar geworden en heeft al een echte eigen persoonlijkheid ontwikkeld. Voor de geboorte heeft Grace (waarschijnlijk) een kleine bloeding in haar linker hersenhelft gehad waardoor ze nu problemen heeft met spreken en ook de rechterkant van haar lichaam minder goed bewegen kan. In het spreken merk je vooral dat ze de letters p, k, s, h, t en j (en dat zijn er nogal wat) niet tot nauwelijks gebruiken kan, maar als je de tijd neemt om haar taalgebruik te leren kennen merk je dat ze er op haar manier toch uitkomt. Soms is het wel frustrerend, als je écht niet weet wat ze wilt. Aan haar vragen om in andere woorden uit te leggen wat ze bedoelt of om het aan te wijzen is soms nog wat te ingewikkeld voor haar. Ook in de zinsbouw zitten opmerkelijke afwijkingen en het is dan ook de uitdaging om continu de juiste zinnen aan te bieden als ze een fout maakt. Ze gaat naar extra spraaktherapie maar de prognose is dat ze minimaal 3 jaar nodig heeft om haar leeftijdsgenoten bij te halen.

Ondanks dat het best ingrijpend is, heeft ze zelf (gelukkig) bijzonder weinig last van haar beperkingen. In de speeltuin stapt ze dapper op andere kinderen af en zelfs zonder te spreken maakt ze elke keer vriendjes. Ze probeert altijd naar namen van kinderen te vragen, maar de zin 'woh ju nae' (what's your name) wordt vaak niet verstaan. Maar, ook zonder elkaars namen te kennen kun je binnen 5 minuten beste vrienden zijn.

Als een typisch kind van 3 heeft ze ook haar eigenaardigheden, zoals het alleen willen eten van paarse borden, alleen pap gemaakt door papa willen eten, 100.000.000 per dag 'waarom' en 'wat ben je aan het doen' te vragen en altijd en overal willen helpen, ook als dat absoluut niet handig is. Haar favoriete bezigheden zijn spelen met haar poppen, knutselen en tekenen en sinds kort ook zwemmen (ze heeft tevens nu al een beginnende trek naar mobiele telefoons ontwikkeld, zie foto). Ze kletst de hele dag door en is geen enkele minuut stil te krijgen, soms tot grote frustraties van betrokkene volwassenen. Het makkelijke is wel dat ze echt alles eet, van inktvis tot broccolisoep en gelukkig ook de echte Hollandse hutspot.

Doordeweeks gaat Grace 1x naar ballet, 1x naar kidsgym en over 2 weken gaat ze ook naar zwemles. Verder gaat ze 2 dagen in de week naar wat wij de peuterschool zouden noemen. Haar beste vrienden zijn James (de buurjongen), Alice (buurmeisje) en de twee Milla's.

Ik hoop dat jullie nu een iets beter beeld hebben van wie Grace is en wat wij dagelijks samen doen, zie ook de foto's :)