Rottnest Swim and Pinnacles - Reisverslag uit Perth, Australië van Mieke Rozeman - WaarBenJij.nu Rottnest Swim and Pinnacles - Reisverslag uit Perth, Australië van Mieke Rozeman - WaarBenJij.nu

Rottnest Swim and Pinnacles

Door: Mieke Rozeman

Blijf op de hoogte en volg Mieke

23 Februari 2015 | Australië, Perth

Op zaterdagochtend vroeg ben ik om 5 uur mijn bed uitgerold om de jaarlijkse Rottnest Swim te bekijken. Rottnest is een eiland op 19,7 km van Perth verwijderd. De start van de race was bij Cottesloe Beach (daar waar ook al die grote slippers in het water lagen voor Australia Day). Het was heel tof om alle gemotiveerde zwemmers te zien en het deed me een beetje denken aan de Batavierenrace (je kon solo gaan maar de meeste mensen gingen in teams en etappes naar de overkant). Opmerkelijk was natuurlijk dat er een haai gespot werd en de race gewoon door ging. Een paar boten werden opgetrommeld om de haai weg te jagen, heerlijk Australisch. Verder opmerkelijk was dat er een kijkersboot gezonken is omdat de opvarenden allemaal aan 1 kant van de boot stonden. Gevalletje sukkel 2.0. Ik was rond 9 uur weer terug en heb daarna de dag gewoon gewerkt. Wel zijn we 's middags nog even bij de Nederlandse kennissen van Michael langs geweest wat er gezellig was :)

Gisteren was een super toffe dag. In de ochtend hebben we eerst allebei gewoon gewerkt maar 's middags zijn we naar de Pinnacles gereden. De Pinnacles is een verzameling van rechtop staande rotspartijen waarvan wetenschappers nog steeds niet weten hoe ze zijn ontstaan. Maar ook zonder dat te weten zijn de pinnacles een geweldig spectacel. Het is op ongeveer 250 km noord van Perth dus het was een flinke rit, maar onderweg zie je de kangoeroes, delen van de woestijn en aan de andere kant de Indische oceaan. Geen onprettige rit dus! We hebben een flink aantal uren doorgebracht bij de Pinnacles omdat het gewoon zo spectaculair is (zie de foto's!). Ik heb Michael de basics van het fotograferen bijgebracht en hij heeft goed kunnen oefenen met mijn camera. Aan het einde van de dag trok de wind enorm aan en werden we bijna letterlijk gezandstraald. Je kon niet meer praten omdat je mond meteen gevuld werd met een lading zand, dus hebben we ook even in de auto moeten wachten tot de wind ging liggen. Gelukkig was de wind bij de zonsondergang wat gaan liggen. We zijn rond een uur of half 8 terug gereden en hebben onderweg terug nog een stop gemaakt om de prachtige melkweg te kunnen zien. Als je Perth uitrijdt kun je uren rijden zonder beschaving tegen te komen, dus de nachten zijn daar echt pikzwart. Als je in die intense zwartheid omhoog kijkt zie je zo ontzettend veel sterren dat je er bijna bij neervalt. Je voelt je zo nietig, je kunt zelf andere sterrenstelsels zien omdat het zo donker is. Geweldig spektakel. Ik heb geprobeerd foto's daarvan te maken maar dat is helaas niet zo goed gelukt.

Vandaag was een gewone werkdag, hebben lekker gedineerd met verse krab, gerookte makreel en mangosalade en morgen gaan we met de boot naar Rottnest. Dat betekent: dolfijnen spotten, kreeftenvissen, surfen en heel veel mooie foto's maken. Ik kan niet wachten :)